Badania wskazują, że profesjonalna aktywność muzyczna:
WSPIERA ROZWÓJ INTELIGENCJI
- regularna gra na instrumencie wzmaga motywację do nauki, sprzyja osiąganiu lepszych wyników, np. w rozwiązywaniu zadań matematycznych, pozytywnie wpływa na rozwój języka i osiągnięcie gotowości do czytania.
ROZWIJA POZNAWCZO
- pobudza proces spostrzegania, wrażliwość zmysłową, koncentrację uwagi, wpływa na rozwój mowy i wzbogacenie słownictwa oraz na inwencję twórczą.
KSZTAŁTUJE DODATNIE CECHY CHARAKTERU I WOLI
- wyrabia cierpliwość, wytrwałość, odwagę odporność na trud i zmęczenie.
KSZTAŁTUJE WRAŻLIWOŚĆ NA PIĘKNO
- rozwija wyobraźnię, zaspokaja potrzebę ekspresji, uczy samodzielności myślenia i oceny estetycznej.
WSPIERA SPOŁECZNE ZACHOWANIA
- dzieci oswojone z muzyką znacznie rzadziej się kłócą i generalnie uchodzą za bardziej zgodne. Edukacja muzyczna minimalizuje bowiem poziom zachowań agresywnych. Uczestnictwo w zajęciach muzycznych uspołecznia, przeciwdziała uczuciu samotności i sprzyja podejmowaniu współdziałania i współpracy.
WZMACNIA KONCENTRACJĘ UWAGI
- usprawnia zapamiętywanie i zdolność uczenia się. Pod wpływem powolnej muzyki barokowej przyspieszony jest proces uczenia się o 25% i zwiększona zdolność zapamiętywania o 26%.
WSPIERA WYDAJNOŚĆ MÓZGU
- słuchanie muzyki we wczesnym dzieciństwie pomaga budować neuronalne ścieżki, które mają wpływ na rozwój języka, pamięci i poczucie przestrzeni. Grając na instrumencie, dzieci uczą się koordynować obie półkule mózgowe, co bardzo korzystnie wpływa na rozwój intelektualny.
DZIAŁANIE TERAPEUTYCZNE
- rozładowuje napięcie emocjonalne, niepokoje i lęki u dzieci.
WSPIERA CAŁOŚCIOWY ROZWÓJ
- dzieci uczą się płynnego i elastycznego ruchu, poprawia się postawa ciała, następuje rozwój mięśni, wzmocnienie układu nerwowego, rozwój układu oddechowego i poprawa pracy serca.
WSPIERA ROZWÓJ EMOCJONALNY DZIECI
- aktywne obcowanie z muzyką sprawia, że dzieci są znacznie bardziej empatyczne, dojrzałe emocjonalnie, zrównoważone, zdyscyplinowane i komunikatywne.
Na podstawie materiałów dydaktycznych CENSA